Vezér Erzsébet (Vezér, 1977: 239) szerint a halálos betegség híre a költőt annyira megrázza, hogy minden a külvilág minden élményét ezen szűri keresztül; valamint a költő verseiben -például a gyermekkori emlékek hatására- verseiben már korábban is kifejeződő rokonság a halállal ennek az élménynek a hatására fejlődik önálló témává, ami egy külön ciklus(sorozat) létrehozását indokolja. Ez az érzés jól dokumentálódik A Halál rokona verseiben: A Párizsban járt az Ősz arról szól, hogy egy séta közben a költő lelkén keresztülsuhan az elmúlás megrázó élménye, és A hotel-szobák lakója is -ami lehetne, az első versszak alapján egy hotelszobalakó környezetének és hangulatának ábrázolása- a végére a halállal terhelődik. A Halál rokona versben sem a temető emléke, sem a költő saját betegsége nem hagyott közvetlen nyomot, és a költői én halálára is csak a nehezen megfogható "szeretem a szomorú órák kísértetes, intő hívását" sorok utalnak. Mégis, nem feledhetjük, hogy ez a vers -képek sorozata, egy értékrend és egy hangulat kifejeződése- az egész róla elnevezett ciklus alaphangjaként adja meg a ciklus hangulatát, magyarázza a halál-élményt; értelmezéséhez hozzátartozik az egész ciklus hangulatának magyarázata.
Ady Endre az első magyar költő, aki minden önáltató mellébeszélés nélkül látta és láttatta a valóságot. Különleges látásmódja, témaválasztása a mai napig fájdalmasan érvényessé teszi költészetét. Ő az első magyar költő, akinek költészete illeszkedett az akkori európai áramlatokhoz. Az els ő szimbolista költ ő nk. Megújította a vers tartalmát és formáját is. Tematikája és versformája akkor is és most is vegyes indulatokat vált ki. Vele szemben csak kétféle magatartás létezik a mai napig: elfogadás és hódolat vagy elutasítás és gyűlölet. Kíméletlen őszintesége a mai napig visszatetszést kelt a társadalom zömében. Tény, hogy költészete ma épp olyan időszerű, mint száz évvel ezelőtt. Verseit tudatosan ciklusokba rendezte, tematika és mondanivaló szerint. Költészete témák alapján több csoportba sorolható. Az egyik ilyen különleges csoport az Istenes versek csoportja. Korábban számottevő Istenes kötészet, kortól eltérő hit és istenkeresés csak Balassi Bálint költészetében volt jelen. Hagyományosan vallásgyakorló családból származik: anyja, Pásztor Mária református prédikátorok leszármazottja.
Én a Halál rokona vagyok, Szeretem a tűnő szerelmet, Szeretem megcsókolni azt, Aki elmegy. Szeretem a beteg rózsákat, Hervadva ha vágynak, a nőket, A sugaras, a bánatos Ősz-időket. Szeretem a szomorú órák Kisértetes, intő hivását, A nagy Halál, a szent Halál Játszi mását. Szeretem az elutazókat, Sírókat és fölébredőket, S dér-esős, hideg hajnalon A mezőket. Szeretem a fáradt lemondást, Könnyetlen sírást és a békét, Bölcsek, poéták, betegek Menedékét. Szeretem azt, aki csalódott, Aki rokkant, aki megállott, Aki nem hisz, aki borus: A világot. Én a Halál rokona vagyok, Szeretem a tűnő szerelmet, Szeretem megcsókolni azt, Aki elmegy.
A temető emléke és a halál híre ugyan nem oldja fel a vers nagy paradoxonját, a "szeretem" és a halál, illetve betegség képének ellentétét. Vezér Erzsébet (Vezér, 1977: 239) ezt a paradoxont úgy próbálja meg feloldani, hogy a verset a részvét megnyilvánulásaként értelmezi: Szerinte a halálra ítélt költő szomorúságában együtt érez minden szenvedő sorstársával, ez fejeződik ki az elmenők, elutazók, betegek (a haldoklók szimbólumai is lehetnének), másrészről a szomorúság, a melankólia, sírás, hervadás, betegség szeretetében. Ez azonban nem elég meggyőző, mert A Halál rokonában Ady nem csak a szenvedők iránti szeretetét -azaz esetleg részvétét- fejezi ki, hanem ugyanakkor például a "szomorú órák kísértetes, intő hívását" is, magát a halált, illetve a melankóliát, amit a halál jelképez. Nem valószínű, hogy ebben is a részvét megnyilvánulását kell keresnünk, és a többi kép jelentése is lehet más, noha a részvét érzése is megszólalhat bennük.
Az utazó trailer rentals, 2024