Bármit jelöl is a név, a végén található többesjel mindenesetre jelentéssel bírhat. A fuharosok szó bármennyire is egyedi, a többes szám általánosít. Nem egy egyénről van szó, hanem egy meghatározhatatlan létszámú csoportról, ami félelmetessé és mitikussá növeli erejüket, mint ahogy kinézetük hasonlósága is. A Fuharosok többesszámbeli ereje politikai hatalmat is képviselhet. Nővérek [ szerkesztés] Szerepük, helyzetük nehezen meghatározható a műben. Nehéz megmondani, hogy a fuharosok áldozatai lennének, vagy éppen női megfelelőjük. A többes szám, és ebből következően az egyénítés hiánya, valamint a nemiség kihangsúlyozása rokonítja őket a Fuharosokkal. Zsófia [ szerkesztés] Zsófi áll a történet középpontjában. Ugyanakkor érdekes, hogy a mű címe a Fuharosokat állítja előtérbe. Másik neve: Hercegnő, Bolondkával (hasonlósági) viszonyban áll, megnyilatkozásaik retorikája, egyénítésük, tapasztalatlanságuk mind ezt támasztja alá. Zsófi kislány, aki a felnőtté válás határára kényszerül a regényben.
Cookie (Süti) tájékoztatás Az cookie-kat, rövid adatfájlokat használ honlapjain, melyeket a meglátogatott honlap helyez el a felhasználó számítógépén. A cookie célja, hogy az adott internetes szolgáltatás használatát megkönnyítse, kényelmesebbé tegye. Az Európai Bizottság irányelvei alapján, az csak olyan cookie-kat használ, melyek az adott szolgáltatás használatához elengedhetetlenül szükségesek, ilyen cookie-k esetén elegendő a felhasználó tájékoztatása. Az kijelenti, hogy cookie-kban a felhasználó személyes adatait nem tárolja.
A szív segédigéi - Bevezetés a szépirodalomba leírása Először és utoljára 1985-ben jelent meg önálló kötetben Esterházy Péter legszebb könyve, A szív segédigéi. A gyászkeretes oldalakon egy anya utolsó napjainak története, a haldoklás stációi, a temetés körülményei a huszadik század végének deszakralizált idején, az egyik gyereke elbeszélésében. Az öregség és az elmúlás pátoszmentes krónikájában a tét nagy: az anya halálának, és persze "úgy általában" a halál misztériumának megírása. Az új kiadás apropója Esterházy Péter Semmi művészet című regényének megjelenése, mely erős szálakkal kötődik ezekhez a bizonyos segédigékhez.
Kérdezem. Ne vezessenek engemet sehova. Ne mondják meg, mi a valóság, és hogy ki vagyok én. Ne mondják meg, mi a szép, mi a rút. Majd én megmondom. Fölkapcsolnám a lámpát, behúzódnék a sarokba, és olvasgatnék. Ezt mért nem lehet? Naiv és nevetséges irodalombarát akarok lenni. Felszólítottak, írjak önreklám-szöveget, ám egy … oldalas, … fejezetből álló, … személyt mozgató és 33 x ennyimegennyi sort felvonultató könyv esetében – ahol is e bizonyos sorok egyike sem szándékkal üres – igen komoly akadályok tornyosulnak az ilyesmi elébe, így hát inkább azt mondom el, mi nem ez a könyv. Nem az emberemlékezet óta várt magyar nagyregény, jóllehet… Nem korrajz, amelyben … úr magára ismerhet, íme, így élek s virulok… Ugyanígy nem társadalomrajz. Nem a mindnyájunkat kínzó problémákat tartalmazza, hanem… Nem azért író műve, mert … a feladata (hogy elismételje, amit…), hanem azért, mert és ha … konstruktív variáció. (Ehhez még hozzátehetjük: mivel ez az összesség szellemében rejlik, ez a könyv idealista, analitikus, alkalmasint szintetikus. )
A lírás szemináriumot idén Tóth Krisztina tartja, a jelek szerint hasonló sikerrel, bár a kritikai attitűd erősebbnek mutatkozik ebben a műhelyben, ami sokakat megdöbbentett. A vonat késése miatt az érkezést követően átvezetés nélkül beestem a kritikaírás szemináriumra, amelyet Visy Beatrix vezet majd a héten. Itt a legkisebb a létszám, de ez talán előnyére válik, nagyon családias a légkör. Rövid időn belül izgalmas diskurzus alakult ki a kritikaírás elméletéről; nagyon érdekes, hogy milyen kontúrokat vittünk fel a vászonra együtt a témával kapcsolatban, sok karakteres vélemény hangzott el és ütközött egymással. Többek között velünk volt Szegő János, aki irodalmi körökben elismert kritikus. De voltak olyanok is, akik fiatal kutatóként nagyon jó meglátásokkal, a tudomány felől közelítve tettek hozzá szempontokat a beszélgetéshez. Voltaképpen kinek szól a kritika? Hasznos-e a kritika? Mennyire engedheti meg magának a szubjektivitást ez a műfaj? Mennyire törekedjen a komplexitásra? Mi a különbség az online felületeken vagy a nyomatott formában megjelenő kritikák közt?
Selyem Zsuzsa, Szembe szét, Humor és szentség összefüggése Esterházy Péter prózájában Szabó Gábor, "Te ez iszkol", Esterházy Péter Bevezetés a szépirodalomba című műve nyomában, Magvető, Bp, 2005. Szegedy-Maszák Mihály, "Bevezetés a szépirodalomba", in: Diptychon, Magvető, Bp., 1988. Szirák Péter, Ragasztás és/vagy újraírás. Az idézéstechnika módosulásai: Örkény, Mészöly, Esterházy", in: prózafordulat, szerk. Györffy Miklós et al
Böngésző Kategóriák Címkék Szerzők Könyvek Véletlen idézet Friss Friss idézetek Toplista Beküldés Közösség Tagok Fórum Kövess! (2 idézet) Idő Kedvenc Hossz Nem vagyok szomorú. Vidám se. Nincs kedvem. Csak a fájdalom maradt; mégis. Mindig ugyanaz a fájdalom, mindig ugyanaz a félelem... és így sose könnyebb, sose nehezebb. Minden egyre rosszabb. 685. oldal Érzelmek 106 Illúziódnak fátyolát ne lebbentsd Fel, maradj örökké boldog álmodó, Mert szebb egy megvalósulhatatlan Álom, mint egy át nem álmodható jövő. 420. oldal Álmodozás Valóság 65 A szerző további könyvei: A szerző összes könyve
Mennyire meghatározó a karakterszám? Hasonlóan izgalmas kérdésekben dúskáltunk, a felvetett szempontok gazdagsága miatt nem is maradt időnk mindent kimerítően átbeszélni. Rövid kávészünet után gyakorlatibb síkon folytattuk, Bea összegyűjtötte nekünk Deres Kornélia új kötetéről, a Bábhasadás ról szóló friss kritikákat, és ezeket egyfajta metakritikai attitűddel, egyesével górcső alá vettük. Nyilván nagy volt a szórás, a szerzők különböző korúak, és teljesen más platformok számára, más-más elvárásoknak megfelelve írták meg a szövegeiket, de épp ezért volt tanulságos ezeket egymás mellett látni. Én a végére eljutottam oda, hogy több ponton megkérdőjeleztem az eddigi kritikai tevékenységemet. Ez szerintem nagyon jó, sőt, egyfajta cél lehet a gyakorló kritikusok számára, hiszen a reflexió a fejlődés kulcsa. Azért (is) vagyunk itt, hogy csiszoljuk egymást, véleményt és tapasztalatot cseréljünk, és általában legyen végre mindennek helye, ideje és közege. A táborban a vacsora sosem pusztán az étkezésről szól, természetesen ez egy közösségi esemény.
Marjonka [ szerkesztés] Zsófi anyja, aki szintén a nőiség egyik hangsúlyos pontján áll (asszonyi kövérség). Grófnő [ szerkesztés] Okos, "világjárt" nőként neveződik meg a regényben. Lásd még a témáról [ szerkesztés] L'Homme Ilona, A lakodalom, Esterházy Péter: Fuharosok [1] Szilasi László, Zsófia szüzessége, Esterházy Péter: Fuharosok [2] Digitális Irodalmi Akadémia [3] Hivatkozások [ szerkesztés] ↑ a b c Balassa Péter, 2005. ↑ Szegedy-Maszák Mihály, 1988. ↑ Marianna rnbaum, 1991 ↑ Kulcsár-Szabó Zoltán, 1996 ↑ Szilasi László, 1999. Források [ szerkesztés] deKonferencia, Fuharosok, szerk. Kovács Sándor et al., Jate, Ictus, 1994. Esterházy Péter: Bevezetés a szépirodalomba, Magvető, Bp., 1986. Esterházy Péter, Fuharosok, Magvető, Bp., 1983. Imre László, "Felszabadult" irodalom?, Műfajok válaszútján a XX. század második felében, Savaria University Press, Szombathely, 2007. Kulcsár Szabó Ernő, Esterházy Péter, Kalligram, Pozsony, 1996. Marianna rnbaum beszélget Esterházy Péterrel, Esterházy-kalauz, 1991 Palkó Gábor, Esterházy-kontextusok, Közelítések Esterházy Péter prózájához, Ráció, Bp., 2007.
Tér- és időkezelés [ szerkesztés] A történet időkezelése szimulált, nincs pontos időmegjelölés a műben. Egyfajta mitikus időkezelés is felkínálja magát a szövegben, talán egy mitikus szertartás idejében játszódnak az események. [1] A tér szintén nehezen meghatározható. Fiktív tér lehet Zsófiék háza tája. Stílus [ szerkesztés] A szöveg stílusának töredékességét emeli ki a szakirodalom, mivel a mondatok gyakran megszakadnak a műben. Az egy-egy nagyobb gondolatfolyamon átívelő gigászi enjambement -ok is hasonló hatást keltenek, pont azáltal, hogy gyakran össze nem illő, ill. egymástól elhatárolódó gondolategységeket, illetve beszédmódokat fűznek össze. Az Esterházy-szövegekből kiérezhető hiányok (a szerző saját terminusa) is a töredezettséget erősítik. Intertextualitás a Fuharosokban [ szerkesztés] Marianna D. Birnbaum Esterházy Péterrel készített interjújából kiderül, hogy Esterházy alapvetően nem akarja, hogy az olvasó, illetve a kritikus felismerjen minden általa használt vendégszöveget.
Az utazó trailer rentals, 2024